July 27, 2024

2 thoughts on “SPRM digesa buru taikun balak Dato’Chris Chung bolot tanah Sarawak, guna TSG Group cuci wang haram

  1. Ini memang Dato’ Chris Chung kabel besar di Sarawak. Sejak Zaman Pehin Tun Taib Mahmud hingga Tan Sri Abg Zohari. Dia penyumbang wang dana politik kepada GPS Sekarang. Partner orang kuat Mohe Bekir anak Pehin Sri. SPRM tak akan berani siasat.

  2. Chris Chung dari sebuah syarikat Titanium yang membolot tanah untuk mengambil balak mengubah struktur perniagaan kepada penggunaan teknologi. Beliau cuba meminima serangan terhadapnya yang sebelum ini dikaitkan dengan keluarga Taib Mahmud.

    TSG Group membentuk transformasi perniagaan mencakupi pembangunan infrastruktur luar bandar, pembangunan hartanah, perladangan kelapa sawit, penanaman pokok Paulownia atas alasan kelestarian alam sekitar dan projek ekonomi masa depan yang memfokuskan kepada empat masa hadapan untuk Makanan, Alam Sekitar, Data dan penerokaan angkasa lepas.

    Tapi Chris Chung lakukan semua ini hanya untuk melindungi perniagaan balaknya dan termasuk wang haram selama ini. Chris mencuci semua wang haramnya dalam TSG Group.

    Tetapi tidak bermakna salah guna kuasa dan rasuah dilakukan syarikatnya sejak zaman Taib Mahmud dibiarkan begitu saja. Lebih 50 ribu hektar tanah dibolotnya malah ada pajakan tanah sehingga 99 tahun.

    SPRM digesa menyiasat Dato’ Chris Chung Soon Nam. Jika dahulu semua takut dengan Taib Mahmud tetapi kini beliau tiada lagi tetapi Chris Chung masih ada. Tentu menarik membuka kes-kes legen balak seperti Dato’ Chris Chung Soon Nam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *